Tarikh/Hari : 12 hb . Sept . 2011 (Isnin) Masa : 12.30 – 1.30
tengah hari
Bilangan murid : 43 orang
Kelas : 1 Bestari
Mata
Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk :
Cintai sungai kita
Cerita Ikan dan Udang
Objektif : kognitif
1.
Memerhatikan
gambar bersiri diberi .
2.
Mereka
cerita dengan daya kreatif sendiri .
Psikomotor
1.
Melengkapkan
cerita berpandukan ayat diberi dengan betul dan tepat .
2.
Melengkapkan
cerita berpandukan perkataan diberi dengan betul dan lengkap .
Afektif
1.
Murid
melakokan cerita tersebut bersama kumpulan dengan ayat yang betul .
2.
Murid
dapat mengucapkan ucapan bertata susila secara bersopan .
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid-murid mengenali
haiwan-haiwan hidup didalam sungai .
Konsep : Lengkapkan
cerita berpandukan gambar .
Bahan : Bahan bercetak
, gambar cerita bersiri , kad perkataan .
Nilai : Prihatin ,
tolong-menolong , belas kasihan .
Kemahiran : FU : 3.7 (SK) FS
: 2.3 (SK)
: 3.7.1 (SP) :
2.3.2 (SP)
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||||
Fokus Utama
(FU)
|
3.7 Menghasilkan
penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul .
|
3.7.1 Menghasilkan penulisan berbentuk neratif
secara terkawal dengan betul .
|
|||||
Fokus Sampingan
(FS)
|
2.3 Membaca kuat
pelbagai
bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul .
|
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
|||||
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||||||
Set Induksi
(15 minit)
|
|
1.Guru mempamerkan
pelbagai jenis gambar
haiwan
2.Guru meminta menyebut
nama haiwan-haiwan tersebut.
3.Guru meminta murid
menamakan tiga jenis hidupan dalam sungai .
|
1.Murid memerhatikan
gambar tersebut .
2.Murid menyebut
nama-nama haiwan tersebut .
3.Murid mencatat
nama-nama haiwan hidupan sungai .
|
Gambar haiwan
|
|||
Langkah 1
(15 minit)
|
Cerita tentang Ikan dan
Udang . Gambar Ikan dan Udang.
1.Ikan dan Udang tinggal
dalam air yang cetek .
2.Semasa berenang Ikan
tersepit di celah batu.
3.Udang cuba membantu
Ikan tatapi tidak berjaya .
4.Kura-kura menolak
batu.Ikan berjaya diselamatkan .
5.Ikan mengucapkan
terima kasih kepada udang dan kura-kura.
6.Ikan dan Udang di
kawasan air yang dalam.
|
1.Guru membacakan cerita
Ikan dan Udang hidup dalam sebuah sungai yang hampir kering.
|
1.Murid mendengar cerita
yang dipersembahkan .
2.Murid bersoal jawab
tentang cerita tersebut .
3.Murid membaca secara
individu dan kelas.
|
Kad Gambar
Kad Ayat
Aktiviti individu kelas
|
|||
Langkah 2
(15 minit)
|
Murid melengkapkan
Perkataan dalam petikan
:
Contoh:
ikan,batu,udang,ikan,kura-kura,batu,terima kasih,udang,kura-kura,dalam.
|
1.Guru meminta murid
melihat teks mukasurat 120
2.Guru mempamerkan
beberapa perkataan pada papan tulis.
3.Guru meminta murid
melengkapkan ayat pada gambar dengan perkataan dipamerkan secara kumpulan.
|
1.Murid perhatikan
gambar.
2.Murid-murid mengeja
dan menyebut perkataan tersebut.
3.Murid berbincang
bersama kumpulan mencari jawapan yang tepat .
|
Kad perkataan
Mengeja dan membaca.
Aktiviti kumpulan
|
|||
Langkah 3
(10 minit)
|
Lembaran kerja.
-Lengkapkan Lembaran
kerja dengan perkataan ikan,batu,udang,ikan,kura-kura,batu,terima kasih,
udang,kura-kura,dalam.
|
1.Guru mengedarkan
lembaran kerja kepada murid .
2.Guru meminta murid menjawab soalan mengikut kumpulan
Kumpulan A :
Melengkapkan cerita dengan perkataan tanpa berpandu .
Kumpulan B :
Melengkapkan cerita dengan bantuan perkataan .
|
1.Murid memerhatikan
Lembaran kerja tersebut .
2.Murid menjawab
mengikut kemampuan kumpulan masing-masing .
|
Lembaran kerja kumpulan
A dan kumpulan B.
|
|||
Langkah 4
(10 minit)
|
Menyemak jawapan
lembaran
|
1.Guru meminta murid
menyemak semula jawapan lembaran kerja .
2.Guru mengarahkan murid
tukar kertas dengan rakan sebelah untuk disemak.
|
1.Murid menyemak jawapan
dengan mengikut arahan guru .
|
|
|||
Penutup
(5 minit)
|
Nyanyian Lagu Bangau oh Bangau .
|
1.Guru meminta murid
menyanyi lagu,Bangau oh Bangau.
|
2.Murid hafal suku kata
dan memahami maksud lagu .
|
|
|||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan